San Francisco by se mohlo stát prvním městem, které zakáže prodej kožešin

San Francisco, první město USA, které povolilo svatby homosexuálních párů, se znovu dere na vrchol dějin. Mohlo by se stát prvním velkým městem na světě, které zakáže prodej kožešin. 24. ledna město zváží návrh Katy Tang.

Návrh udává pět důvodů, proč by měl být schválen:

1. Každý rok je kvůli kožešině násilně zabito více než 50 milionů zvířat. Závratná většina – okolo 85 % – kožešinových módních výrobků je vyráběna z kožešin, které pocházejí z velkochovů.

2. Zvířata chovaná na kožešinových farmách svůj krátký život obvykle prožijí ve stísněných klecích a špinavém prostředí. Na těchto farmách jsou zvířata zabíjena mnoha různými způsoby, včetně zplynování, elektrošoků, otravy a zlomení vazu.

3. Kožešinové velkochovy přispívají k znečištění vody a vzduchu. Každý norek odchovaný na těchto farmách za svůj život vyprodukuje zhruba 20 kil výkalů. V celých USA je to pak za rok téměř 50 tisíc tun výkalů. Jednou z nebezpečných složek tohoto odpadu je téměř tisíc tun fosforu, který ve velkém množství narušuje ekosystémy řek a potoků. Chov zvířat na kožešinu znečišťuje i vzduch. V Dánsku je každoročně zabito více než 14 milionů norků, kvůli čemuž je do vzduchu vypouštěno zhruba tři a půl tuny amoniaku. Kromě toho jde i o chemické ošetření kožešin, které snižuje jejich rozložitelnost a přispívá k zdravotním problémům lidí.

4. Kožešinové velkochovy spotřebovávají ohromné množství energie. Na kabát z pravé kožešiny pocházející z velkochovu je potřeba patnáctkrát více energie než na podobný produkt z umělé kožešiny. Na každý kilogram norčí kožešiny z velkochovu připadá produkce 110 kil oxidu uhličitého.

5. Prodej kožešinových výrobků v San Franciscu není v souladu s étosem zacházet se všemi živými bytostmi soucitně. Ve světle dostupnosti široké řady falešné kožešiny a jiných alternativ v módě a oblečení neospravedlňuje poptávka zbytečné zabíjení a kruté zacházení se zvířaty. Zákaz prodeje kožešinových výrobků v San Franciscu  pozvedne povědomí o welfaru zvířat a posílí postoj města proti krutosti na zvířatech, a v San Franciscu tak rozvine humánnější prostředí.

Pokud bude návrh schválen, zničí i lež, kterou průmysl používá k oklamávání zákazníků. V každém velkém obchoďáku, který prodává kožešinové kabáty, uvidíte štítek s nápisem „Původ zaručen“. Štítek má zákazníky ukolébat, aby si mysleli, že kožešina, kterou kupují, pochází z „dobré země“, jako jsou USA, které chrání zvířata před vším špatným, a ne ze „špatné země“, jako je Čína, kde jsou zvířata masakrována.

Tyto štítky jsou jedna velká lež. Jsou součástí „humane-washingové“ kampaně průmyslu, která má veřejnost mást. Je jedno, kde jsou zvířata, kterým kožešina patřila, chována. Ať je to Čína, Finsko nebo USA, během svého krátkého života jsou týrána a pak zabita. Někdy jsou stažena z kůže zaživa.

O humane-washingu toho vím dost. Já a moji kolegové aktivisti jsme byli v několika tzv. „humánních“ chovech v USA. Zblízka jsme viděli, jak je se zvířaty na těchto farmách zacházeno. Nic humánního na tom není.

Možná mí předci pochází z Číny, ale rozhodně nebráním zacházení se zvířaty chovanými kvůli kožešině nebo jídlu v Číně či kdekoliv jinde ve světě. Byl jsem na čínských psích farmách a byl jsem svědkem toho, jak jsou psi doslova umláceni k smrti jen kvůli svému masu. Kvůli mým snahám to zastavit mě taky zbili a zatkla mě policie. Kvůli zákazu vstupu se do Číny už nepodívám.

(Zvířeckoprávní aktivisté propustili z kožešinové farmy 40 tisíc norků)

Byli jsme uvnitř těch nejproslulejších tzv. humánních a welfarových farem v USA. Zblízka jsme viděli, jak na těchto farmách zachází se zvířaty, a rozhodně na tom nic humánního není. Byli jsme v prasečích, slepičích i mléčných chovech a otřesné podmínky, které jsme objevili, nás ohromily. Kvůli vstupu do těchto chovů a kvůli záchraně nemocných a zraněných zvířat nás vyšetřovala FBI.

Ani pro zvířata uvězněná kvůli kožešině to v USA nevypadá o nic lépe. Američané, Kanaďané a Evropané jsou podváděni korporátními marketingovými intrikami, které nejsou ničím jiným než podvodnou reklamou a lhaním.

Blackglama, americká kožešinová společnost, na svých webovkách tvrdí: „Farmy se zaručeným původem [včetně Blackgama] striktně dodržují vládní a zemědělské směrnice a regulace o produkci kožešin, čímž je zajištěn nejvyšší standard humánní péče.“

Společnost však zapomněla dodat, že USA nemají téměř žádné federální směrnice ohledně chovu kožešinových zvířat. Zvířata chovaná kvůli své kožešině jsou vyjmuta ze zákona O welfaru zvířat. A většina evropských zemí – kromě těch, které chov kožešinových zvířat zakázaly (Německo, Rakouska, Chorvatsko, UK, Norsko a v roce 2019 i ČR) – nepřiznává „kožešinovým“ zvířatům takřka žádnou právní ochranu. Ani v USA se nic nezměnilo, aby byl jejich život o něco lepší.

(Vlčice zachráněné na poslední chvíli z kožešinové farmy si užívá nový život v azylu)

Jak ukázaly nedávné investigace, norci a lišky – nejčastěji chovaná zvířata na kožešinu – se stále nachází v malých, špinavých, drátěných klecích. Zvířata se ve svých klecích zoufale točí dokola, někdy si z frustrace ukoušou část svého těla. Norci jsou dál zabíjeni oxidem uhličitým z výfuků, kdežto lišky jsou zabíjeny elektrickým zařízením vloženým do jejich konečníku.

A přesto prodej kožešiny na celém světě kvete, z části i kvůli tomu, že marketing tohoto odvětví vytlačuje pocity viny či přecitlivělosti kvůli tomu, že na sobě jejich zákazník nosí kůži někoho jiného, stejně tak jako masný, mléčný a vaječný průmysl své zákazníky přesvědčuje lží o tom, že zvířata chovaná na jídlo prožijí dobrý život.

V jednu chvíli v ne tak vzdálené minulosti se objevily rozpaky – nebo alespoň starost – z toho, že vás někdo uvidí v kožešině. Dnes jsou stránky časopisů plné fotografií filmových a hudebních hvězd v zářivě barevných kožešinách či v kabátech Canada Goose s kapucemi z kojotích kožešin.

Jde o další příklad masivní korporátní manipulace celé naší kultury (včetně Číny, která módní výstřelky přebírá ze Západu). Veřejnost má pocit, že zabíjet zvířata kvůli jejich kůži je špatné, přesto Gwyneth Paltrow nosí parku s kojotí kožešinou a vypadá, jako by zrovna sestoupila z časopisu Sierra Clubu. Jimmy Fallon také nosí Canada Goose, stejně jako Rihanna. Lež kožešinového průmyslu je podporována celebritami a zábavním průmyslem.

(17 obchodníků prodává pravou kožešinu jako „falešnou“)

I když se San Francisco možná stane prvním velkým městem na světě, které odhalí tuto „humánní lež“ a schválí zákaz prodeje kožešin, dvě menší města se tímto směrem už vydala: West Hollywood a Berkeley. I když tyto zákazy byly velkým vítězstvím, ani jedno z těchto měst nemá velký obchoďák a exkluzivní butiky jako San Francisco.

Krutost skrytou za tímto průmysem si uvědomují i mnozí módní návrháři: Calvin Klein, Tommy Hilfiger, Vivienne Westwood a nedávno i Jimmy Choo, Michael Kors, Gucci a Armani. Kromě již zmíněných evropských států, které chov kožešinových zvířat již zakázaly, další státy, jako Itálie nebo Dánsko, schválily welfarové zákony pro tento chov.

Ale pravdou je, že welfarový zákon, který umožňuje, aby byla zvířata dál zabíjena kvůli kožešině, nemůže zlepšit životy těchto zvířat.

V dnešní době se nikdo nepotřebuje oblékat do kožešiny, a už vůbec ne kvůli okrase. Sebevětší marnivost se nemůže rovnat takovému utrpění.

Převzato z Alternet

Reklamy