Etické spotřebitelství „čistě“ rostlinných produktů

Časopis Ethical Consumer upozorňuje vegany na „pečlivější“ výběr při nákupu produktů, jejichž výrobci jsou vlastněny společnostmi z masného a mléčného průmyslu. Zveřejnil proto seznam značek, které patří společnostem slučitelným s veganským životním stylem, a těch, které ho nesplňují.

Uvádí, že některé ze značek oblíbených mezi vegany jako Linda McCartney nebo Vitalite jsou vlastněny společnostmi a korporacemi, které vydělávají na vykořisťování zvířat.

Některé ze značek, o kterých se Ethical Consumer zmiňuje kriticky, však nejsou na trhu uvedeny jako čistě veganské.

Mezi zmíněné značky patří i Alpro, Provamel a Soya Soleil, které spadají pod francouzský potravinářský koncern Danone, jehož roční obrat dosahuje téměř 19 miliard liber. Ethical Consumer společnost označil za „hlavního hráče na celosvětovém trhu s mléčnými produkty“. Webové stránky Danone společnost popisují jako výrobce „mléčných a rostlinných produktů“.

(Etika dne Svatého Valentýna – jak zelená je vaše červená růže?)

Pod značkou Pure jsou vyráběny mléčné a bezlepkové „margaríny“, včetně těch sojových, slunečnicových a olivových, které jsou vhodné i pro vegany. Ethical Consumer nicméně poznamenává, že tuto značku vlastní Kerry Group, irská miliardová společnost, pod kterou spadají i další dobře známé značky jako Richmond, Wall, Cheesestrings a Dairygold. V roce 2016 Pure dokonce vstoupila na trh s řadou hotových jídel, včetně kuřecího kari a kuřecích nudlí.

Majitel značky Vitalite, společnost Dairy Crest, také vyrábí velkou řadu sýrů a másel, včetně Cathedral City a Clover.

Průzkum Ethical Consumer odhalil i spojení mezi masným průmyslem a značkou Linda McCartney. Tato značka v současnosti spadá pod americkou společnost Hain Celestial, která je součástí amerického drůbežího průmyslu a zároveň je majitelem značky polotovarů pro děti Ella’s Kitchen, z nich velká část obsahuje maso.

I jedna z největších nadnárodních korporací, Unilever, vsadila na rostoucí trh s rostlinnými produkty a vedle svých stávajících výrobků spustila i řadu čistě rostlinných margarínů a sojové zmrzliny Swedish Glace.

Ethical Consumer upozorňuje, že drtivá většina zisků této skupiny plyne z masného a mléčného průmyslu skrz další značky včetně Ben & Jerry’s, Hellman’s a Knorr.

Mezi značky, které podle Ethical Consumer nemají žádné napojení na mléčný průmysl, patří Ecomil, Good Hemp, VegiDeli, Dragonfly, The Booja-Booja Company a The Coconut Collaborative. Schváleny byly i značky Isola Bio, Oatly, Plamil, Taifun a Suma.

Mackenzie Denyer z Ethical Consumer uvádí: „Je skvělé, že se tolik lidí nyní pokouší zapojit do své stravy rostlinné produkty. Vegani by však měli být pečlivější a připustit, že  ne všechny společnosti, které prodávají veganské značky, se drží veganských principů.

„Mnoho veganů se určitě zhrozí, že nevědomky podporují mléčný a masný průmysl. Dobrou zprávou je, že v regálech obchodů najdeme i velké množství značek, které s přímým vykořisťováním zvířat nejsou spojeny a které už léta prosazují veganský životní styl.

(Průvodce etického spotřebitele)

„Špatnou zprávou je, že s rozkvětem veganského životního stylu můžeme očekávat, že si z tohoto trhu bude chtít ukrojit stále více společností, které nemají naprosto žádný zájem na ukončení vykořisťování zvířat.“

Upraveno z The Independent

Reklamy