Průvodce „etického“ spotřebitele

Termín „etické spotřebitelství“ možná trošku zavání oxymóronem. Jde o spotřební aktivitu, která je založena na principu etické volby pomocí peněz. Skrz „pozitivní nákupy“ etických produktů či naopak „morální bojkot“ produktů společností, které zas tak moc etické nejsou, můžete ovlivnit i chování velkých korporací. Nebo aspoň nebýt součástí téhle otřesné mašinérie.

Nechcete podporovat pokusy na zvířatech, dětskou práci nebo vykořisťování? Pak se vyhněte těmto společnostem.

un.jpg
Unilever, Coca Cola, Mondelez, Danone a Nestlé

Kácení pralesů kvůli palmovému oleji, privatizace přírodních zdrojů, dětská práce, podvodná zdravotní tvrzení, testování na zvířatech, zneužívaní obav matek k propagaci umělé kojenecké výživy před kojením a mnoho dalšího spojuje tuhle silnou korporátní pětici. Není náhodou, že jsou provázány i majetkově.

ff
Fast fashion

Masová výroba nejmódnějšího oblečení, za nímž stojí dětská práce, nižší než minimální mzda a zdraví nebezpečné pracovní podmínky v zemích třetího světa. Jen proto, abychom si my, „lidé prvního světa“, mohli každý týden užívat jinou „módní“ kolekci.

penam.png

Penam, Papei, Zlatá Haná, ProFrost

Jediný bod našeho výčtu, který uvádíme kvůli spojitosti s živočišným průmyslem. Zřejmě pro Vás není novinkou, že je Andrej Babiš majitelem ohromného počtu koncentráků, ve kterých trpí krávy, prasata i kuřata. Zvířata navíc vyváží i mimo Evropu a transporty na takové vzdálenosti jsou pro zvířata hotovými muky. A taky je to oportunistickej blb…

kalma.png

Kalma

Kalma a její kauza „játrovka“ – Kalma před několika měsíci uvedla na trh játrovou paštiku. V obalu, který se podobal jejich čistě rostlinným výrobkům. Fajn, řeknete si, byznys je byznys. Nicméně návazné vyjádření ředitele společnosti o tom, že čistě rostlinná strava je nesmysl, a jejich kanadská sója by mohly stačit na to, abyste se jejich produktům vyhýbali. Koneckonců nejsou jediným výrobcem rostlinných pomazánek a majonéz na světě.

binavita.png

Bonavita

O Bonavitě a jejím „vedlejším super byznysu“ se zabíjením bažantů už jsme psali. Tak jen pro připomenutí. Majitelé společnosti Bonavita vlastní i bažantnici, na které si můžete za pár šupů postřílet živá zvířata. A nezapomínejme, že se Bonavita odmítá podělit o informaci, odkud vlastně bere sóju na své výrobky.

Alpro, Daiya

Zde jen ve zkratce – Alpro patří pod společnost Danone (viz výše), výrobce rostlinných sýrů Daiya byl koupen japonskou farmaceutickou společností Otsuka Pharmaceutical – co ti dělají se zvířaty ve svých laboratořích, asi popisovat nemusíme.

ecover.png

Ecover

Poslední bod našeho výčtu Vás možná překvapí. Ecover je přeci výrobce veganských čistících produktů. Jen je škoda, že ne všechny výrobky jsou čistě rostlinné a že společnost testuje na zvířatech. Jak je to možné, když se jeho výrobky pyšní králíčkem? Standardy Leaping Bunny totiž umožňují testování na dafniích, malých mořských korýších. Ecover se nedávno zavázal, že toto testování ukončí. Nicméně i nadále testuje výrobky na králičí krvi. O tu se králíci asi nedělí dobrovolně…

Advertisements