Bonavita – „dobrý život“, smrt bažantům

Mysleli jste si, že nákupem čistě rostlinných výrobků nepřispíváte utrpení? Zamyslete se znova!

Jasně, o dopadech nákupu nelokálních a nesezónních potravin jsme už psali. Představa, že by mandle nebo avokádo cestující tisíce kilometrů na pulty našich obchodů nebyly ochuceny „trochou“ utrpení, je naivní. Od otrockých pracovních podmínek dělníků, kteří je sklízí, po skutečnost, že po živočišné výrobě je právě doprava druhým hlavním faktorem globálního oteplování a znečišťování planety vůbec.

(Sezónní strava: záleží na ní vůbec?)

Navíc, samotná doprava má na svědomí mnohé životy (nejen) divokých zvířat – nejde jen o ničení jejich habitatů kvůli výstavbě silnic, ale i o přímé oběti, jejichž těla silnice lemují.

Eticky založenému člověku by tak dávalo smysl obrátit svou pozornost a peněženku k domácím společnostem. Jaké však může být jeho překvapení, když zjistí, že jeden z předních českých výrobců racionální výživy odmítá zveřejnit původ používaných surovin („kvůli ochraně před konkurencí“). A co teprve, když začne pátrat ještě trošku dál a zjistí, že ta samá společnost si nechává platit za zabíjení zvířat pro zábavu.

1

Společnost Bonavita zřejmě představovat nemusíme. Od teď ji však uvidíte v novém světle. Jde o českou rodinnou společnost, která kromě bezpočtu cereálií vyrábí i produkty ze sojového masa. A taky vlastní bažantnici. Ale popořadě…

Problém č. 1: Server Ekolist.cz provedl minulý týden šetření stran původu soji v českých produktech pro lidskou spotřebu. Jan Ficl, senior marketing manažer společnosti, na dotaz uvedl: „Omlouvám se, ale zemi původu sóji vám sdělit nemůžeme. Jedná se o naši strategickou surovinu pro výrobu a tuto informaci si chráníme z důvodu ochrany před konkurencí. Jediné, co Vám mohu říci je, že sójová mouka, kterou kupujeme a zpracováváme, není bio a nebí GMO.“ Zvláštní, že právě konkurence se o tuto informaci podělila bez váhání – možná i proto, že se nemají za co stydět (ALFA BIO i Sojaprodukt používají výhradně slovenskou a českou sóju).

Problém č. 2: Výrobky ze sóji hrají velkou roli v jídelníčcích především etičtěji založených lidí, tedy těch, kdo nechtějí podporovat vykořisťování a zabíjení zvířat. A to ani pro zábavu. Do kategorie „zábavného“ vykořisťování bezesporu patří lov. Ta samá rodinná společnost, která vlastní Bonavitu, je majitelem i bažantnice Ploužnice.

2
Z archivu bažantnice Ploužnice…

Bažantnice je vlastně množírna na bažanty. Před samotným lovem jsou bažanti vypouštěni z klecí, kde jsou drženi, do loveckého prostoru. Tam už jen vyčkávají na „lovce“ s touhou po zábavě. V Ploužnici si kromě bažantů, zajíců a králíků můžete zastřílet i na spárkatou zvěř – tedy srnce, daňky, muflony, jeleny a prasata. A po lovu můžete s úsměvem odjíždět s vypreparovanou trofejí.

(Krvelačnost současných lovců je pohromou pro planetu)

Ani tím se Bonavita samozřejmě nechlubí, ale na stránkách samotné bažantnice její logo najdete. Na dotaz vám to i rádi potvrdí.

Pokud Vám tedy záleží na tom, odkud pochází výrobky, které kupujete, je možná na čase obrátit se někam jinam. Výrobců podobných produktů najdete na našem trhu několik – ani u nich zřejmě nenajdete čistě lokální produkci, ale přinejmenším nebudete podporovat společnost, která profituje ze zabíjení zvířat.

Advertisements