Plastové mikro částečky opět upoutávají pozornost

Proč se autority znovu zabývají problematikou malých plastových kuliček používaných v hygienických a kosmetických přípravcích?

kul.jpg

Mikro-částečky jsou malé plastové kousky, které se občas přidávají do různých produktů kvůli jejich vlastnostem. Například ve sprchovém gelu jsou tyto kuličky menší než 5 mm přidány proto, aby sloužily jako peeling, a odstraňovaly tak odumřelé buňky z povrchu kůže.

Setkat se s nimi můžete také v maskách na obličej, zubních pastách a mycích prostředcích.

Plastové částečky jsou ale tak maličké, že se snadno dostanou skrze filtraci a končí v řekách a rybnících. Mohou se dokonce nalézat v Severním moři, v ledu i na dně oceánu.

kull.jpg

Jedna sprcha s takovým přípravkem znamená cca 100.000 plastových částeček, které končí v oceánu. Často se však stává, že tyto plastové části nejsou uvedeny ve složení výrobku.

S množstvím těchto plastových elementů v oceánu narůstá i porušení potravního řetězce a s ním i spojené problémy, co se týče zvířat jako takových, která v oceánech žijí.

Vodní zvířata lehce pozřou plastové částečky a ty se pak hromadí v jejich zažívacích traktech, kde svou akumulací způsobují otravu.

Vlády nedávno již vyzvaly různé společnosti, aby se vzdaly používání mikro-částeček ve svých produktech. Unilever a L´Oreal přislíbily, že s následujícím rokem s přidáváním plastů do svých výrobků přestanou.

Malé plastové části se do oceánů dostávají také rozkladem větších předmětů, například tašek, lahví, rybářských sítí a podobně. Také mohou pocházet z rozkládajících se pneumatik, dopravních značek a syntetických vláken, například z fleecových bund.

(Ryby jedí stejné množství plastů jako mladí lidé fast foodu)

Do prostředí oceánů vstupuje mezi 0,01 % až 4,1 % mikro plastů jen z kosmetických a podobných přípravků.

Je zřejmé, že ačkoliv jsou plastové mikro části  pouze maličkým kouskem plastu, způsobují ohromnou katastrofu. Postupně by se tak na jejich přidávání do výrobků měl udělit zákaz, a to nejen ve velkých společnostech.

Upraveno z BBC

 

Reklamy