Nová alternativa kůže se vyrábí z fermentovaného čaje

Nové oblečení může být stejně pomíjivé jako módní cyklus, kterému slouží.  

Young-A Lee vyrábí oblečení z čaje. Či spíše kultivuje „matku“ z kombuchy – fermentovaného čaje – aby získala celulózový gel, který se přemění na rostlinnou kůži. Pokud vám to přijde komplikované, porovnejte si to s procesem výroby klasické kravské kůže.

Lee, docentka na iowské státní univerzitě, vytvořila čajovou kůži jako udržitelnou alternativu pravé kůže. Avšak k hledání lepší varianty jí nevedlo ani tak moc to, že kůže pochází z mrtvých zvířat. Vedl jí k tomu odpad.

„Módní společnosti stále produkují nové materiály a oblečení, sezónu za sezónou, rok za rokem, aby uspokojily touhy a potřeby zákazníků,“ říká Lee. „Pomyslete, kde nakonec všechny tyhle věci skončí. V ohromných podzemních prostorech jako ostatní odpad.“

3059413-inline-5-this-biodegradable-leather-is-made-from-fermented-tea.jpg

Vlákna získaná z čaje jsou úplně rozložitelná, takže mohou být stejně pomíjivými jako módní cykly, kterým slouží. Celulózová vlákna jsou kvašena v kádi a krmena octem a cukrem. Lee a její tým na přeměnu těchto vláken na oblečení získali grant od Agentury na ochranu životního prostředí. Jejich největší výhodou, kromě toho, že nejsou stažena z krav, je jejich extrémně nízký environmentální dopad. Neobsahují například žádné škodlivé látky, které by se vsákly do půdy, a materiály jsou tak obnovitelné, jak jen je možné.

Čajová kůže má však mnoho praktických problémů. Je citlivá na vlhkost, která ji změkčuje, a chlad, který ji tvrdí až do bodu křehkosti. Vyrobit a připravit jednu dávku také zabere až čtyři týdny, i když ve srovnání s chovem a krmením krávy je to téměř instantní. Proces se zdá být pomalým jen s ohledem na jiná umělá vlákna.

Pravděpodobně největší výzvou udržitelné módy je vzdělávání těch, kdo v průmyslu působí, aby brali tento problém vážně.

3059413-inline-4-this-biodegradable-leather-is-made-from-fermented-tea.jpg

„Společenské uvědomění na spotřebitelském konci hraje velkou roli,“ říká Lee. „[Ale] zaměstnanci, kteří pracují v módním průmyslu, musí o tomto hnutí vědět. Klíčem je změna jejich hodnot tak, aby zvažovali zlepšení pro lidi i planetu v dlouhodobém měřítku a ne aby se soustředili na krátkozraké zájmy spotřebitelů.“

A oblečení ani nemusí být z čajové kůže, aby to dokázalo. Jedním způsobem jsou účinnější způsoby recyklace hory vyřazeného oblečení sbíraného obchodníky, jako to dělá např. H&M. Dalším je spolupráce známých návrhářů s etickými výrobci. A nezapomínejme na další alternativy kůže, např. z ananasových slupek. A samozřejmě všichni můžeme pomoci tím, že budeme kupovat méně oblečení, ale kvalitnějšího, takže vydrží déle. Ale oblečení, které déle vydrží, je v rozporu s nepřestávající výrobou módy pro širokou veřejnost. Proto jsou materiály, které nezatěžují životní prostředí, jako čajová kůže, stěžejní. Koneckonců, pokud nedokážete lidi donutit, aby věci nevyhazovali, alespoň vyhodí to, co nezpůsobí mnoho škody.

Převzato z Fast CoExist

 

Reklamy